mariaenguus.reismee.nl

Dag 37 Russel dag 1

Omdat het vandaag nog niet zo'n best weer wordt besluiten we naar de westkust te rijden. Hier willen we o.a. de kauri boom gaan bekijken en naar 90 mile beach.

We rijden naar Opononi., hier ligt Waipoua kauri forrest waar de beroemdste kauri boom van Nieuw Zeeland staat.
We komen aan bij een parkeerplaats in het bos waar veel auto's staan. We zien een bordje "Tane Mahuta".

Voor we het bos in mogen moeten we onze schoenen desinfecteren om de boom te beschermen. Er loopt een pad door het bos naar de boom toe. Als we bij de boom aankomen staat net een Maori vrouw een lied te zingen ter ere van de boom.
We blijven even rustig staan luisteren, het is erg indrukwekkend.
Na wat foto's gemaakt te hebben van de boom stappen we weer in de auto.

We willen graag nog naar 90 mile beach, dit is een zandstrand helemaal naar het noordelijkste puntje van nz. Je mag hier alleen met een 4x4 auto overheen rijden maar er loopt ook een weg langs voor gewone auto's.
Omdat we net op de radio gehoord hebben dat deze gewone weg gedeeltelijk afgesloten is besluiten we niet te gaan.
Het is een behoorlijke afstand en het zou zonde zijn als je daar heen gaat en dan die weg niet op mogen.

Dus maar weer naar huis, wel veel kilometers voor 1 boom, maar het was de moeite waard.

Op de terugweg gaan we langs de Waitangi Treaty Grounds, hier is in februari 1840 het verdrag tussen de Maori en de Engelsen getekend.

Eenmaal in Russel halen we bij het plaatselijke Indiaas restaurant wat te eten en gaan thuis op het balkonnetje zitten.