mariaenguus.reismee.nl

Dag 33 onderweg naar Auckland

Vanmorgen de koffers weer ingepakt, we gaan op weg naar Auckland. Het is ongeveer 2.5 tot 3 uur rijden. We hebben al gehoord dat er veel aan de weg gewerkt wordt en dat daardoor veel vertraging is.

Even onder Auckland ligt het dorpje Mangatawhiri, hier woont een oude klasgenoot van Guus die een aantal jaar geleden geëmigreerd is naar Nieuw Zeeland. We rijden langs en treffen hem thuis. Na een uurtje bijkletsen gaan we weer verder.

Om 4 uur komen we aan bij de B&B in Auckland. We hebben een mooie kamer met openslaande deuren naar de tuin.
De B&B staat in een rustige straat maar om de hoek zijn allerlei winkels, terrassen en restaurants.
We lopen hier heen om wat te eten en te drinken.

Om half 9 zijn we weer terug en werken de blog nog even bij.

Dag 32 Rotorua dag 2

Vandaag willen we niet te veel plannen. Na het ontbijt rijden we naar het centrum van Rotorua. We gaan met de kabelbaan naar boven. Hiervandaan heb je een mooi uitzicht over de stad. Er is hier boven vanalles te doen, je kunt roddelen en een vrije val maken of ziplinen. We doen het wat rustiger aan en wandelen een stukje en drinken koffie.

Na 2 uurtje gaan we weer met de kabelbaan naar beneden.

We moeten eerst nog de was gaan doen in de Laundrymat zodat we weer wat schone kleren hebben.
Hierna nog wat boodschappen doen en dan gaan we terug naar ons huisje.

Op loopafstand van ons huisje liggen de Hamurana Springs, we gaan hier nog even kijken maar hebben geen zin om het water nog in te gaan.

Het is mooi weer en we gaan nog even in de tuin zitten, genieten van de zon.

Morgen op weg naar Auckland dus weer vroeg naar bed.

Dag 31 Rotorua dag 1

Op de planning vandaag staat Hobbiton. Dit is een deel van de filmset van Lord of the Rings en the Hobbit, genaamd de Shire.
Dit schijnt in de buurt van Rotorua te zijn nl Matamata en we willen graag een kijkje nemen.

Om 12 uur komen we aan in Matamata en willen kaartjes kopen voor Hobitton, het blijkt dat we pas om 4 uur terecht kunnen. Je kunt er namelijk alleen met een begeleide toer naar toe omdat het op privé terrein ligt.

Er blijkt iedere 5 minuten een bus te vertrekken met zo'n 30 personen erin. Het is dus behoorlijk commercieel.
We besluiten toch kaartjes te kopen en de tussentijd door te brengen bij een grote autoshow waar we onderweg langs
gekomen zijn.

Na 2 uurtjes op de auto show houden we het voor gezien, we gaan terug naar Hobbiton en eten hier nog wat. Om 4 uur vertrekt onze bus. Na 10 minuten zijn we bij Hobbiton, We hebben een gids bij die ons rondleidt en leuke verhalen vertelt. Aan het eind van de toer krijgen we wat te drinken in de Gouden Draak en na 2 uurtjes zijn we weer terug.

Eenmaal thuis zitten we nog even lekker op ons terras en drinken nog een whisky en een wijntje.

Dag 30 Onderweg naar Rotorua

Na het ontbijt alles weer ingepakt. Het wordt steeds moeilijker om alles netjes in de koffers te pakken.

Als eerste rijden naar de vulkaan waar we vanuit de B&B op uitkeken. De vulkaan is Mount Doom in de Lord of the Rings. We rijden een stuk door het bos, daarna veranderd de omgeving snel. Steeds minder begroeiing en meer ruige rotsformaties. Het uitzicht vanaf de vulkaan is erg mooi.

Hierna rijden we door naar Rotorua, met onderweg de nodige stops natuurlijk. Als we dichterbij komen ruiken we al snel de geur van rotte eieren. Rotorua staat bekend om de vele warmwater bronnen en geisers. We zien op de raarste plaatsen stoom uit de grond komen.

We lunchen in een pub in Taupo waar al volop St Patricks Day gevierd wordt.

Rond 4 uur arriveren we bij ons volgende appartement net buiten Rotorua. We hebben een ruime woonkamer met keukentje, een badkamer en slaapkamer. De eigenaren hebben een boerderijtje met alpaca's, schapen, kippen, honden en een kat.

We laden de auto uit en gaan op zoek naar een supermarkt. Na het eten maken we een planning voor de komende 2 dagen.

Dag 29 Ohakune

We moeten om 10 uur in Pipiriki zijn voor de "Bridge to Nowhere" tour. Dus vroeg ontbijten, regenjas en wandelschoenen mee.
Ook wat broodjes en fruit gaan mee voor de lunch.

De bedoeling is dat we met een jetboot een uur gaan varen door het Whanganui national park, daarna is het nog 40 minuten lopen door de bergen om bij te brug te komen. Omdat het de hele dag gaat regenen gaan we met een overdekte boot.

Buiten de gids, Thomas, hebben we de boot voor ons zelf. We krijgen dus een privé tour.

We varen over de Whanganui rivier, het is erg mooi al is er nog wel veel schade van de extreem hoge waterstand van 2 weken geleden. Toen is na 1 nacht regen het waterpeil in de rivier tien meter gestegen.

Rond half 12 beginnen we aan de wandeling naar de brug, door de dichte begroeiing hebben we niet zoveel last van de regen.

Het is een vreemd gezicht, zo'n betonnen brug midden in het regenwoud. Nadat we het uitzicht vanaf de brug bewonderd hebben lopen we weer terug.

We lunchen op de boot en de gids vertelt ons alles over de geschiedenis van deze brug en de omgeving. Hierna varen we terug naar Pipiriki.

Rond 4 uur zijn we weer bij de B&B, na een warme douche en een uurtje relaxen gaan we eten bij de Italiaan in het dorp.

Dag 28 Onderweg naar Ohakune

Vanmorgen na het ontbijt de spullen ingepakt, uitgecheckt en de auto opgehaald. Om half 11 rijden we weg uit Wellington. Voor het eerst in 4 weken rijden over een "echte" snelweg. Naarmate we rijden veranderd de omgeving, de bergen maken plaats voor heuveltjes en de weg wordt wat vlakker. Na anderhalf uur rijden stoppen we bij een leuk terrasje. Ook zijn er de nodige foto stops. Om 3 uur komen we aan in Ohakune, hier eten we nog iets en gaan langs bij de plaatselijke VVV.

We boeken voor morgen een "Bridge to Nowhere" trip, maar daarover morgen meer.

Om half 5 gaan we naar de B&B waar we 2 nachten verblijven. We laden de auto weer uit en gaan dan naar de supermarkt, lunch halen voor de trip van morgen en iets te snacken voor op de kamer.

Vanavond doen we niet veel meer, we drinken een borrel in de gezamenlijke zitkamer. Als het droog blijft straks (heel) misschien een wandeling door het dorpje.

Morgen vertrekken we vroeg naar Pipiriki voor onze trip dus gaan we op tijd weer slapen.

Dag 27 Wellington dag 2

Vanmorgen eerst even bij Budget, ons autoverhuurbedrijf, langs geweest. Morgen moeten we een andere auto ophalen bij de ferry terminal maar die gaat pas om half 1 open. Nu zit er ook een Budget bij ons hotel om de hoek, binnen 5 minuten is geregeld dat we morgenvroeg de auto hier ophalen. Ideaal!

Hierna willen we naar de Wellington Zoo, we hebben ons door een taxi af laten zetten bij de Zoo. We zijn allebei al jaren niet meer in een dierentuin geweest en het was erg leuk. We hebben ongeveer 3 uur door de dierentuin gelopen.

Terug in de stad maar op een terrasje aan het water gezeten, het was erg mooi weer en we zijn inmiddels aardig bijgekleurd.
Op de weg terug naar het hotel heeft Guus zich nog even laten knippen en scheren bij een barbershop.

Na een uurtje relaxen in het hotel is het weer tijd om te eten. Vanavond wordt het de Griek hebben we net besloten.

Morgen verlaten we Wellington en rijden ca 200 km naar het noorden

Dag 26 Wellington

Na het ontbijt willen we naar het Te Papa Tongarewa museum. Dit is HET nationale museum van Nieuw Zeeland. We doen eerst een rondleiding met een gids van een uur, daarna hebben we nog 1.5 uur nodig om alles te zien.

Het museum telt 6 verdiepingen, de belangrijkste thema's zijn: Flora en fauna, Maori, de 1e wereldoorlog, aardbevingen en vulkanen.

Na een lunch op een van de vele terrasjes in de haven gaan we met de Cable Car omhoog (Wellington ligt deels tegen een heuvel gebouwd.) Boven kun je naar de botanische tuinen maar wij gaan naar Zealandia, een natuurpark waar veel aparte diersoorten leven.

We maken hier een wandeling van ca 2 uurtjes en zien diverse roofvogels, gekko's en andere vreemde vogels.

We gaan weer met de Cable Car naar beneden en lopen naar het hotel, ff douchen en daarna wat eten in de stad.

Om half 10 zijn we terug in het hotel en drinken nog wat en werken de blog bij. Helaas wil het met foto's nog niet echt lukken.
Deze volgen zo snel mogelijk.