mariaenguus.reismee.nl

Dag 25 Onderweg naar het Noorder eiland

Vandaag gaan we naar het noorder eiland, de ferry vertrekt om 14.15 en we moeten ongeveer 2.5 uur rijden om er te komen.
We gaan op tijd weg en zijn om half 1 in Picton waar vandaan de boot vertrekt. We moeten de auto inleveren en de tickets voor de boot ophalen en dan nog de bagage inchecken.

Het is vreselijk druk bij de ferry terminal en de auto verhuurbedrijven, iets voor tweeรซn kunnen we eindelijk aan boord.

De overtocht duurt ca 3.5 uur, we zitten op het bovendek, lekker in het zonnetje. Na een half uurtje wordt het toch te warm en verhuizen we naar binnen.

Eenmaal in Wellington nemen we een taxi naar ons hotel, midden in het centrum van de stad.
We hebben hier een enorm luxe suite met 2 slaapkamers en een badkamer beneden en boven nog een complete zitkamer met keuken .

Na een douche gaan we nog een hapje eten bij een Cubaans restaurant vlak bij het hotel.

Dag 24 Abel Tasman national park / Takaka

Vandaag willen we een klein stukje van het Abel Tasman nationaal park verkennen. Er loopt een weg door de bergen naar Takaka, deze weg is een goed startpunt om het park te verkennen. Deze weg loopt om het park heen en je kunt op veel plaatsen een stukje verder het park in rijden.

De weg naar Takaka is sinds cycloon Gita dicht, er wordt hard gewerkt aan het herstellen van de weg en deze is alleen in de ochtend en avond een uurtje open voor voornamelijk woon-werk verkeer.

Vanochtend zien we meer verkeer rijden en gaan een poging wagen. Er wordt vandaag niet gewerkt en we mogen onder begeleiding de berg over. Onderweg zien we de schade die cycloon Gita heeft aangericht, er zijn veel modderstromen geweest die bomen, rotsen en delen van de weg hebben weggespoeld.

We rijden verder naar Takaka en komen vlakbij in Pohara uit bij een bijna verlaten strand. We maken een wandeling over het strand en drinken hier nog wat.

We kunnen terug dwars door het park maar dit gaat een aantal uren duren. Dus toch maar via dezelfde weg terug.

In Kaiteriteri eten we nog wat en om 6 uur zijn we weer thuis.

Nu even installeren voor de finale van de mol, de herhaling natuurlijk, we weten al wie het is.

Straks alles weer tactisch inpakken, morgen gaan we met de boot naar het noorder eiland.

Dag 23 Nelson

Op een uurtje rijden van Riwaka ligt Nelson. 's Morgens is hier een grote markt waar we graag naar toe willen.
Om 10 uur zijn we op de markt. Er zijn erg veel leuke stands, naast groente en fruit vind je hier veel sierraden, allerlei kunstenaars en hobbyisten.
Ook zijn er veel eet en drink standjes. We eten echte Nederlandse appeltaart bij een van deze stands.

Na de markt gaan we naar een museum "WOW" World Of Wearable Art & Classic Cars. Een hele vreemde combi.
Het auto gedeelte is erg leuk maar de wearable art hebben we zo gezien.

Hierna lopen we nog een rondje door dit leuke stadje, gaan naar het plaatselijke museum over het ontstaan van Nelson en eindigen op het terras waar we wat eten.

Vroeg in de avond rijden we terug naar Riwaka en zitten nog even lekker op ons terrasje.

Dag 21/22 Onderweg naar Abel Tasman national park

De planning vroeg te vertrekken is mislukt omdat we allebei slecht geslapen hebben en we besluiten een uurtje langer te blijven liggen. Om 9 uur alle spullen in de auto gelegd. We moeten 500 km afleggen vandaag, dit gaat ongeveer 7 uur duren.
Met de nodige stops erbij verwachten we rond 6 uur aan te komen in Riwaka.

We rijden veel door de bergen en dat zorgt altijd voor mooie vergezichten. Om iets voor 6 komen we aan bij onze cottage voor de komende dagen. We rijden nog ff langs de winkel voor iets te eten. Na het eten gaan we lekker slapen.

De weersverwachting is goed, zo'n 24 graden en een lekker zonnetje.

De volgende ochtend besluiten we om vandaag lekker rustig aan te doen.  We slapen uit (Guus in ieder geval) en na een laat ontbijt verkennen we de omgeving.

Motueka is een rustig stadje, er zitten 2 supermarkten en wat restaurantjes. Verder is hier niet veel te beleven.
In Kaiteriteri is een leuk strand, hiervandaan vertrekken veel watertaxi's en kun je kayaken, peddel boarden en met een waka (Maori kano) varen.

In deze omgeving wordt veel fruit geteeld en het is nu oogsttijd. De appels, peren, kiwi's en druiven worden volop geplukt. Op iedere straathoek kun je fruit kopen in een stalletje.

Dag 19/20 Akaroa

Gisterochtend lekker uitgeslapen, om 11 uur naar de super gereden om ontbijt te halen. Het is bewolkt en er staat een koude wind.
Na het ontbijt blijven we thuis, filmpje kijken/boekje lezen. Om een uur of 5 zijn we naar het centrum gereden, langs het strand gewandeld en daarna een dikke steak gegeten bij restaurant L 'Hotel. Om 10 uur zijn we weer thuis.

Vandaag wat vroeger ontbeten en 's morgens naar Okains Bay gereden, hier hebben we een Maori museum bezocht. Hier hebben zo'n 2.5 uur rondgelopen. Daarna teruggereden naar Akaroa, om 15.45 uur hebben we een cruise geboekt, we gaan op zoek naar o.a. dolfijnen, zeehonden en pinguรฏns maar voor dit laatste is het niet het seizoen.

Rond kwart over 6 zijn we terug, we hebben dolfijnen en zeehondjes gezien en vele vogelsoorten.

Op weg naar huis pikken we een pizza op drinken daarna een Irish Coffee.

Morgen is het weer reisdag, we moeten 7 uur rijden (300 km) en willen vroeg vertrekken.

Dag 18 met de Kiwi Rail naar Christchurch

Vandaag wordt een lange dag. We moeten om 10 uur onze cottage verlaten en voor die tijd alle bagage reduceren tot 2 koffers en 2 rugzakken, zoals we 2.5 weken geleden gestart zijn.
Dit is nog even passen en meten.

De trein naar Christchurch vertrekt om 2 uur dus hebben we nog wat tijd om Greymouth te verkennen. We parkeren de auto alvast bij het station waar we hem straks in moeten leveren.

We lopen een rondje door de stad maar er is weinig te beleven. Op een terrasje drinken we koffie. Dan moeten we de treinkaartjes regelen, de bagage inchecken en daarna de auto inleveren.

Om 2 uur stappen we in de trein die om half 7 in Christchurch aankomt. Deze treinreis staat bekent als een van de mooiste ter wereld.

Een coupe achter ons is een open coupe waar je kunt filmen en foto's kunt maken. We gaan door 15 tunnels en het landschap veranderd continu.

Precies om half 7 komen we aan in Christchurch, nog even op de koffers wachten en dan met de taxi naar het vliegveld. Hier staat onze nieuwe huurauto al klaar.

Het is nog 2 uur rijden naar Akaroa, het is een weg met vele haarspeldbochten en het wordt al aardig donker.

Om half 10 komen we eindelijk aan bij ons nieuwe onderkomen. We hebben nog niet gegeten maar hebben geen zin nu nog iets te gaan zoeken. We gaan meteen slapen, morgenvroeg maar even een supermarkt zoeken.

Dag 17 Greymouth

Een van de grote attracties in de omgeving zijn de Pancake Rocks in Punakaiki. Het is ongeveer 1 uur rijden van Greymouth. Het is voor de verandering een keer droog en het zonnetje schijnt. Mooi weer voor een flinke wandeling, er is een wandelroute uitgezet langs de kust met uitzicht op de Pancake Rocks.

Na een bak koffie rijden we verder richting Hokitika, Dit stadje staat bekend om de steen Pounamu, een soort jade waar o.a. sierraden van gemaakt worden. In een van de vele galerijen zien we hoe deze sierraden gemaakt worden.

Tegen de avond rijden we terug naar de cottage, we eten nog wat en gaan vroeg slapen.

Dag 16 Onderweg naar Greymouth

Als we wakker worden weten we al dat de helikoptervlucht niet doorgaat. Het regent namelijk nog steeds en dan wordt er niet gevlogen.

We pakken de auto in en beginnen aan de trip naar Greymouth. Het is ongeveer 2.5 uur rijden langs de westkust (Tasman zee). Het is een leuke route en we stoppen regelmatig om van het uitzicht te genieten.

Na een uurtje komen we door een klein plaatsje "Hari Hari" waar we een lifter oppikken die al een tijdje in de regen staat. Hij blijkt hier te wonen en moet ook naar Greymouth. Hij weet van alles te vertellen over de omgeving en de mensen die er wonen.

Om 1 uur komen we aan in Greymouth, we kunnen pas om 3 uur terecht in onze cottage en gaan daarom het stadje bekijken.

We vinden we een interessant historisch museum over dit stadje. We leren er alles over overstromingen, ingestorte mijnen en het ontstaan van deze stad.

De tijd vliegt en het is zo 3 uur, we rijden naar onze cottage net buiten Greymouth. Het is een ruime cottage op het erf van een voormalig boerenbedrijf.

De rest van de dag doen we niet veel meer, ff naar de winkel wat te eten halen en 's avonds relaxen bij een filmpje.